Home

Designer Piet Hein Eek gaat verhuizen naar zijn droompand. 
‘Het was al een droom om hier 
te werken. Maar het nieuwe 
pand is dat helemaal.’

Toen Eek en compagnon Ruijgrok afgelopen winter gingen kijken in de oude keramiekfabriek van Philips in Eindhoven – gaten in het dak en afgebladderde bruine verf aan de muren – hadden ze niet veel woorden nodig. ‘Dit is de plek waar we de rest van ons leven spijkers in onze eigen muren zullen slaan. We verhuizen van een vissenkom naar een aquarium. De nieuwe gebouwen op Strijp-R lijken voor ons bedoeld.’

Het nieuwe onderkomen wordt in oktober tijdens de Dutch Design Week geopend. Tienduizend vierkante meter bruto vloeroppervlak pronkt op de plattegronden. ‘We hebben de ruimte om ons verder te ontwikkelen.’ Er zal plaats zijn voor een veel grotere showroom, een winkel, een galerie, een restaurant en de verhuur van ateliers. Kortom een cultureel en creatief centrum. Een concept waarin het hele proces van ontwerp tot verkoop en distributie plaatsvindt onder één dak.

Afvalhuis
In het nieuwe pand kan Piet Hein Eek een lang gekoesterd project beginnen: de ontwikkeling van een afvalhuis. ‘Ik heb het al een aantal keer geprobeerd. Maar steeds strandde ik door ruimtegebrek.’ Het afvalhuis moet het eindstuk worden van de afvalperiode. Gemaakt met restanten van hun eigen productie. ‘Iets wordt vaak pas afval als het te duur is om er iets mee te doen. Omdat de arbeid te duur is. Iedereen weet dat grondstoffen schaars worden. Maar de mensen die zich daadwerkelijk aanpassen, zijn op de vingers van één hand te tellen. Als je er goed over nadenkt, zijn er voldoende alternatieven. Die niet alleen goed zijn maar ook mooi.’

Producten die niet perfect zijn, kunnen toch aan onze gevoelens van esthetiek en functionaliteit voldoen, is de boodschap van Piet Hein Eek. Hij werd wereldberoemd met zijn meubels en gebruiksvoorwerpen van sloophout en restmateriaal uit industrie of natuur. Ze drukten een stempel op zijn werk. ‘Ik wilde het anders doen. Werken volgens de omgekeerde wereld. Het bleek een enorm goede vinding.’ Op de vraag of hij wist dat zijn bedenksel een succes zou worden, antwoordt hij zonder omhalen: ‘Ja’.

‘Elke richting creëert een tegenrichting. Er is behoefte aan een andere manier van kijken, zeker in deze economische tijden. Waar door vijftigplussers wordt gedacht dat de moraal van de jeugd van tegenwoordig weg is, denkt de jeugd dat je het niet alleen maar goed doet als je zo min mogelijk doet voor zoveel mogelijk geld. Maar dat het werk ook leuk moet zijn en dat er naast werk ook ander zaken van belang zijn.’ Volgens Eek de enige manier om een herhaling van de huidige crisis te voorkomen en een alternatief voor de toekomst te vinden.

Bij het afvalproject heeft Eek de economische wetten omgedraaid: arbeid kost niets en grondstoffen zijn goud waard. Uit het keurslijf en zoals het volgens hem in de toekomst zal zijn. Toch hangt aan zijn eigen producten wel een prijskaartje. ‘Je koopt eigenlijk iemands aandacht. Een relatief groot deel van de prijs is ook daadwerkelijk de kostprijs. Soms duurt het jaren voordat een product helemaal is ontwikkeld.’ Piet Hein Eek wil een duurzaam, creatief, begrijpelijk en waardevol product bieden. Een ontwerp waarbij de techniek, het materiaal en het ambacht centraal staan.

Hieperdepieper
Zelf zegt hij: ‘Mijn vrouw en ik zijn spullenmensen, we leven er zelfs van, maar wij hebben geen koopdrang.’ Winkelen doet hij nooit. Behalve rondlopen in Berlijn, want dat is volgens hem een vriendelijke stad. De avond voor het interview was de ontwerper nog naar een veiling geweest. Voor de inrichting van het restaurant en de winkel van het nieuwe pand. ‘We kwamen helemaal hieperdepieper thuis. We hebben zúlk mooi antiek gekocht. Voor een ongelooflijk lage prijs.’ Treurig, zo vindt hij. ‘Omdat het eigenlijk heel veel waard is. Daar hopen we ook wat aan te veranderen. Antiek is ook mooi.’

Het restaurant – met een ‘routierachtig’ en een à la carte gedeelte – wil de designer gaan inrichten met een steeds veranderende combinatie van antiek en modern meubilair. Een organische mix en voor iedereen herkenbaar. Net zoals bij zijn ontwerpen wil hij in het restaurant precies doen wat goed is. Met pure materialen en technieken, zoals in de Italiaanse en Japanse keuken. ‘Niet te ingewikkeld en recht door zee. Het moet gewoon een kloppend verhaal zijn.’

In het nieuwe pand wil Piet Hein Eek zich nadrukkelijker op de consument richten. Omdat zijn dealers volgens hem lang niet een volledige collectie kunnen tonen. Daarnaast gaat de ontwerper in een eigen winkel producten verkopen die ondergewaardeerd zijn in Nederland en die in essentie stroken met zijn eigen filosofie. ‘Klassieke en betrouwbare merken, waarvan het design klopt.’

Met zijn winkel wil hij laten zien dat de combinatie van verscheidene dingen mooi kan zijn. Van sprookjesboeken tot Casio-horloges en een kwaliteits afwasborstel in zes verschillende kleuren. ‘Daar kwam mijn vrouw mee aankakken. Nuttig, leuk en perfect passend bij ons concept. We willen ons niet laten belemmeren door wat je wel of niet hoort te verkopen.’

Grote droom en inspiratiebron voor de ontwerper is om nog een lasersnijder of een waterstraalsnijder aan te schaffen. Want machines bieden weer nieuwe kansen en mogelijkheden.’ Je kunt dan onorthodox experimenteren, de rand van je eigen mogelijkheden opzoeken. Je kunt er allerlei materialen mee bewerken zoals marmer, beton of  een spiegel. Het nieuwe pand, de ruimte en de plannen bieden een ongebreidelde hoeveelheid aan spannende en nieuwe mogelijkheden met zich mee.’

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s