Home
©Hector Pahaut

©Hector Pahaut

Hector Pahaut, eerstejaars AKV|St.Joost-student in Breda, ergerde zich aan zijn eigen moeheid overdag. Voor het AKV-vak Beeld en Concept (B&C) deed hij onderzoek naar zijn eigen slaapritme. ‘Een uur voordat ik ga slapen, ga ik offline.’ 

Hector had slapeloze nachten en overdag een slecht humeur. Voor het vak Beeld en Concept analyseerde hij zijn slaap voor een zelf-portret. De eerstejaarsstudent bemerkte dat hij geen structuur had in zijn slaapritme.

Onderzoek
Hector deed ook literatuuronderzoek. Zijn onderzoeksvraag was: “Hoe werkt het slapen en hoe kan ik mijn slaap-ritme verbeteren?” De eerstejaarsstudent ontdekte dat elektrische apparaten, zoals iPads en mobiele telefoons, schijnen met licht uit het blauwe spectrum. Licht dat door onze hersenen wordt herkend als daglicht: als een signaal om wakker te blijven. Uit wetenschappelijke artikelen bleek bovendien dat stadsmensen zichzelf vaker dan dorpsbewoners betitelen als avondmens. Dorpsmensen hebben minder vaak te maken met lichtvervuiling en hebben over het algemeen een natuurlijker bioritme. ‘Licht heeft veel invloed op ons ritme.’

Ziekenhuisdossier
Hector ging voor zijn onderzoek ’s avonds laat op pad in zijn West-Brabantse woonplaats om het nachtlicht te fotograferen. ‘Ik wilde het nachtlicht weergeven, dat we overal planten om wakker te blijven.’ Donkere beelden zijn het resultaat, maar ook foto’s met slierten licht, omdat Hector een lange sluitertijd heeft gebruikt. Bevriende fotografen maakten op verzoek portretfoto’s van Hector tijdens zijn slaap. Zijn portretten mengde hij met de nachtfoto’s. Gelaagde beelden die een chaotisch beeld geven; de onrust van het ritmeloze leven. De beelden bundelde hij als een medisch dossier. Een origineel eindproduct. ‘Aangezien het om een medisch onderwerp gaat, en ik niet alleen de rol van patiënt neem maar ook van dokter, vond ik het leuk om het grafische product zo vorm te geven. ‘

Handelend denken
Docent Karen Kiene: ‘In dit vak laten we de studenten de wereld ontdekken vanuit hun eigen nieuwsgierigheid. Ze onderzoeken zaken die henzelf interesseren, zodat ze vanuit hun eigen waarneming er anderen mee kunnen helpen, oftewel: “verbeter de wereld begin bij jezelf”. Het onderzoeken van eigen aannames staat centraal in de les. We leren de student, vanuit een aanleiding, om beelden te maken zoals foto’s, tekeningen, collages en grafische teksten. Die beelden worden aangevuld met externe bronnen uit de wereld van de literatuur, kunst en wetenschap. Met als doel een grafische eindvorm. Autonomie, idee-ontwikkeling en handelend denken nemen in de les een grote plaats in.’

Kritisch bevragen
Om de aannames van de studenten op een hoger niveau te tillen, bevraagt de docent hen kritisch. Omdat ze anders snel bevestiging zoeken in hun eigen ideeën. ‘We willen daar nadrukkelijk mee breken. Voor de studenten is dit best een zware opdracht, omdat we ze continue uit hun comfortzone halen. Om uiteindelijk de denkkaders te vergroten.’

Offline
De opdracht was voor Hector multifunctioneel. Hij deed onderzoek naar een eigen probleem, verwerkte dit in beeldend werk én paste de uitkomsten toe op zichzelf. ‘Ik ben nu helderder overdag omdat ik eerder ga slapen.’ Hij hoeft niet veel moeite te doen om zijn gedrag aan te passen en krijgt er veel voor terug. De kunststudent let beter op zijn ritme en op zijn computer-gebruik in de avond. ‘Een uur voordat ik ga slapen, ga ik lezen, of werk ik nog wat aan mijn AKV-werk. Ik doe die 60 minuten alle beeldschermen aan de kant. Om mijn lichaam voor te bereiden om te gaan slapen, om in de mood te komen. Gewoon offline.’

Dit artikel is onderdeel van het project Onderzoeksverhalen van Avans Hogeschool. Bekijk hier de site van Hector.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s